Magaboco podcast nr. 9 klar

by

Denne gang snakker vi om det lidt defuse begreb ‘web 2.0’ og så er der se’fø’li HOT og NOT listen! Kan hentes her på siden eller igennem itunes.

7 kommentarer to “Magaboco podcast nr. 9 klar”

  1. MIO Says:

    Hvorfor definere version 2.0, hvorfor overhovedet versionere internet tjenester. Begrebet skulle aldrig have været opfundet.

    Web v. x = internet

    Ikke mere pjat. Dem der har succesfulde tjenester har det fordi de har forstået at bruge de teknologier de har til rådighed til at dække eller opfinde behov. Så kan de kalde det hvad de vil.

    For mig dækker web 2.0 begrebet typisk over tjenster som forstår at syndikere, socialisere og aggregere. De fede er at desto mere tjenester tilbyder åbne interfaces desto hurtigere går udviklingen.

    Prøv at tænk nogle år frem. Hvordan går det med den webtjenester af den gamle skole, som ikke tør hoppe på bølgen. De kan slet ikke følge med udviklingen. Krak.dk, dgs.dk skal snart ud af deres osteklokker, hvis de ikke skal blive kørt over.

    Det er klart at forretningsmodellerne skal tænkes om, men pengene skal nok være der. Mon ikke at YouTube indgår markedsføringssamarbejde med en partner inden for et års tid, måske google🙂

  2. MIO Says:

    En indskudt bemærkning omkring YouTube.

    Den 7. juli havde Disney købt et 1 dags sponsorat på YouTube for Pirates of Caribbean 2. På den ene dag fik de 80.000.000 side eksponeringer.

    Det er jo et insane antal eksponeringer pr. dag. Med den rigtige forretningsmodel er der uden tvivl vildt mange penge at tjene.

    Det fremgår ligeledes af nedenstående link at YouTube lancerer noget ad network i løbet af sommeren.

    Kilde: http://publications.mediapost.com/index.cfm?fuseaction=Articles.san&s=45305&Nid=21543&p=117792

  3. mskoua Says:

    MIO: Det er nogen rigtig gode kommentarer du har! Du skriver at Krak.dk ikke kan følge med udviklingen – fordi de ikke er ‘web 2.0’ (her er det smart nok at have et begreb at bruge – så tak fordi nogen begyndte at sige det🙂 )

    Nå men det synes jeg er en meget spændende tanke – for det er jo ikke kun krak.dk og dgs.dk der ikke er ‘web 2.0’ – det er en laaaang række af danske sites som f.eks. DR.dk (og hele konceptet bag DR) som heller ikke er efter den mere åbne model i web2.0.

    Er der i virkeligheden en markedsmulighed nu for nye web2.0 sites som kan komme på markedet og banke de gamle af banen? Og kan de gamle koncepter overhovedet fornys til en version 2.0 – eller rammer det bare helt ved siden af – selvom man forsøgte at forny det – fordi web2.0 er så anderledes end det grundlæggende ‘mindset’ i organisationerne bag de store kendte danske sites i dag. Her tænker jeg især på dr.dk.

    Tag f.eks. http://www.politiken.dk. Web 1.0 versionen af deres site kender vi alle. Hvordan ville en version 2.0 se ud? Ville den måske agregere mange forskellige blogs – ala digg.com – med et lidt andet point-system og måske noget mere påvirkning fra politikens egne redaktører. Hvor sandsynligt er det lige at Politiken ville lave sådan et site? Det ville jo betyde at de ikke skrev alle deres egne nyheder – og hvad er Politiken så egentlig?

    Det virker på mig som om at web 2.0 vil medfører et klarere skel mellem dem som producerer nyhederne og dem som distribuerer dem. Det vil være mindre sandsynligt at sidde på begge dele – sådan som politiken gør i dag. Så det ender nok bare med at politiken bliver en blog – som skriver spændende indlæg vi kan digg’e på digg.com🙂 – Hvad tror du?

  4. mio Says:

    Det er jo utroligt svært at spå om noget som helst inden for de her medier, men der er ingen tvivl om at bruger- og brand loyalitet er blevet væsentlig mindre i takt med internettets udvikling, og fortsat vil blive det. Man kan sige at fælles for mange store danske sites er, at de i høj grad lever af deres brand, og det kvalitetsniveau de har været kendt for over en vis årrække. Når der er bedre alternativ skal der umiddelbart ikke så meget til at skifte, der er ikke et abonnement der skal opsiges med 90 dages varsel længere. Men samtidigt tror jeg ikke at udviklingen knækker halsen på de etablerede medier, men det er da dejligt at udviklingen presser dem til at tage nogle mere innovative hatte på.

    Enkelte medier er da også delvist på vej. Urban og Ekstra Bladet er for eksempel godt i gang med at drive deres brugere ind i blogosfæren. Måske ikke så gennemført, og ikke specielt integreret i deres primære medier, men det er da et skridt på vejen. Men hvor er det også vi vil hen, hvad vil vi opnå og hvad gavner det? Jeg har i hvert fald ikke et entydigt svar.

    Kender du/I newsvine.com ? Det er aggregering af nyheder, hvor det er brugerne der bestemmer hvad der er vigtigst.

    Buzzword eller ej, så sker der da noget – den nye måde at tænke forretning og internet på har givet udviklingen et ordentligt spark bag i, og det er super. Måske er 90% af alle de såkaldte “web 2.0” tjenester nedlagt igen om et par år, fordi de faktisk ikke bidrager med noget, men så har de i det mindste været med til at drive innovationen.

  5. mskoua Says:

    MIO. prøv at se http://www.rocketboom.com – afsnittet fra i dag (30 august). Det handler sjovt nok! lige præcist om blogging og socialnetworks -etc og om hvad der mon kommer til at ske. Forholdet i mellem de store medieudbydere og den individuelle content provider. De har besøgt en top-blogger som giver sin mening om emnet.

  6. boco Says:

    MSKOUA: Jeg vil nu ikke give dig helt ret i at dr.dk slet ikke er med på web 2.0 fronten. Godt nok er det ikke det mest innovative site i DK, men jeg mener da de i den grad har interaktivitet og mulighed for aggregering, podcasting, wiki’ing osv. dr.dk er slet ikke så skidt endda, men at det ligner et meget “låst” site, kan jeg sagtens give dig ret i.

    -men i har ret, de store danske veletablerede sites, er ikke de mest innovative i danmark. Hvem sagde Microsoft produkter???

  7. mskoua Says:

    ok, DR har podcasting, RSS og skriver lidt på et lille hjørne af wikipedia – og det er da selvfølgelig meget godt. Nogen gode skridt i den rigtige retning – men det som jeg forsøger at sige i ovenstående indlæg er at web2.0 tankegangen også er et opgør med ‘redaktør-rollen’ eller det man også kan kalde en ‘gatekeeper’. Det er brugerne som skal kunne styre, bidrage og have mest mulig kontrol over content – og det ser jeg ikke specielt meget af på DR.dk. Hvis du lige ser ABC-worldnews videopodcast fra 8.30.06 – så vil du kunne se at de til sidst har en historie om digg.com. Efter historien som kort opridser hvad digg.com er for noget – afslutter værten med at sige til seerne at de da bare kan bruge den webformular som der er på ABC webside hvis de gerne vil bidrage (så med andre ord har de ikke brug for noget ‘digg-system’ her). Det viser lige nøjagtigt at de ikke har fattet en pind af hvad digg egentlig går ud på. Jeg føler det er lidt hen af det samme med DR – RSS feeds eller ej. Med web2.0 har vi ikke brug for ‘gatekeepers’ længere – kun ‘content-providers’ – dvs. kun den ene af de to roller som DR har i dag. Det er det jeg mener med ‘et helt andet mindset’ -DR skal til at tænke i helt andre baner når de ikke længere kan have deres ‘gatekeeper-rolle’.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: