Magaboco afsnit 40!

by

Vores telefonnummer er: 36990126
Ring ind til telefonsvareren og indtal din kommentar!

INDHOLD From: Jakob Laursen
Date: 07/05/2007 07.36
Subject: Re: Bo uden lyd
To: Jacob Strømlund

Hej Jacob.
Efter at have lyttet til jeres podcast gennem noget tid, besluttede
jeg mig for at prøve Ubuntu på min PC. Nu ved jeg jo ikke, om det er
blevet bedre i den nye Ubuntu, men jeg fandt det om ikke umuligt så i
hvert fald meget svært at komme på trådløst FON-netværk. Problemet
er, at man skal vide en masse om Ubuntu og forskellige netkort for at
få det til at virke. Man kan være heldig, at det er nemt med det
netkort, man har, men i MacOS og XP, virker det bare.

Så jeg synes, Ubuntus brugervenlighed for opsætning af trådløst
netværk skal på not-listen.

Hilsen
Jakob


Macbook med indbygget 3g wireless! for cool


Ny macbook sweet..


Kraks exchange problemer som omtalt på IT-direktørens blog… “Vores mail- og kalenderserver har gennem 4 år kørt godt og stabilt på den samme server. Indtil i forgårs. Her får du mine noter fra det nervepirrende forløb:Tirsdag kl 12: Disksystemet i vores mailserver bryder sammen. Vi er pludselig uden e-mail ud og ind af huset. Og hvad værre er: Møde-bookerne og andre, som er helt afhængige af en elektronisk kalender, kan ikke længere arbejde. Vi har en backup, men den er fra klokken 03:00 om natten. Hvis den genindlæses, så vil vi miste registreringen af de mødeaftaler, der er lavet i løbet af formiddagen. Derfor forsøger vi i første omgang at finde på andre måder at genskabe disksystemet.

Tirsdag kl 23: Forsøget på at genskabe disksystemet må opgives. I stedet installeres Exchange på en ny server, hvor backuppen læses ind. Da holdet har arbejdet siden tidligt om morgenen, så er de trætte. Derfor laver de forskellige fejl: Indlæser forkert version af Exchange, har problemer med at bruge backup-programmet på den mm. Men til sidst lykkes det.

Onsdag kl 09: Backuppen er indlæst. Men vi får en fejlmeddelelse, når serveren skal forbindes til vores interne domæne. Derfor sættes et konsistentscheck af den 191 GB store database i gang. Den skulle tage 2-4 timer

Onsdag kl 14: Valideringen endelig slut. Men mailserveren kan stadig ikke forbindes til vores domæne. Vi får igen en fejlmeddelelse, der siger at vi skal køre konsistenscheck – men det har vi jo gjort😦 Eksterne eksperter tilkaldes.

Onsdag kl 15: Det viste sig at være et problem med konfigurationen af vores interne domæne, som gav os problemerne og nu kører mail-serveren igen🙂

Bagefter har vi tænkt over: Hvordan kunne vi have undgået dette? Og hvordan kunne vi have sikret os, at vi kom hurtigere tilbage til normal drift? Nogle af vores de umiddelbare svar er:

* Fordel brugerne ud på flere databaser, så vi hurtigere kan reetablere de berørte brugere

* Få ryddet op i databaserne, så de ikke fylder så meget. Det gør reetablering hurtigere

* Sørg løbende for, at serverne bliver moderniseret. Og vent især ikke fire år med at udskifte et disksystem

* Overvej hvad din plan B er. Og sæt den i gang hvis du kan: Vi kunne have etableret den nye server samtidig med at vi prøvede at genskabe disksystemet.
Har du et forslag?”

JA OG DET HAR VI PÅ MAGABOCO:

Hvorfor drive det selv? Lej jer til det ude i byen. Meget billigere og smartere….. det kan man da vist ikke være i tvivl om længere. Sagen også et fremragende eksemple på hvor dårligt ‘Microsofts lukkede verden’ fungere når det gælder…

Hele sagen kan ses som et fremragende eksempel på IT-afdelingernes eksisterende strategi (kun microsoft og drive det hele selv) er en elendig strategi.


Hvordan laver man projektstyring for en hel afdeling? Microsoft projekt desktop licenser + Microsoft server licens + microsoft projekt server extension + hardware + opsætning evt. konsulenttimer + 0.1 driftsmand + serverplads + køl + strøm + patche selv en gang om måneden + backup + evt. distribuering af MS project via lokalnetvæket (via AD eller SMS server) + vi fixer det selv når det går ned (hej Krak..)?Eller ?

Vi programmere vores eget projektstyringssystem fra bunden (DR strategi) + hardware + windows server licens + mange mange udviklingstimer + 0.1 driftsmand + køling + strøm + patche engang selv om måneden + afhængighed af en enkelt programmør + backup + vi fixer det selv når det går ned?

Eller ?

lej dig til det hele online på http://www.celoxis.com/ for 81kr pr medarbejder pr. måned. Variable omkostning …. uhhmmmmmm – det kan vi li’!




Hot
– Karin Høgh (pod mamma)
– Debian (linux mamma)
– Outsourcing af Exchangeserver eller endnu bedre: GMAIL til virksomheder
– Celoxis – genialt godt projektstyringsprogram til en afdeling / virksomhed
Norge

Not
– “Det er meget billigere at drive sin egen Exchange server…”
– IT-afdelinger med storhedsvanvid..
– Microsoft løsninger…
– Vi laver vores eget projektstyringsystem … vi er jo helt specielle…

6 kommentarer to “Magaboco afsnit 40!”

  1. Bossy Says:

    Nu bliver i ved med at snakke om Gmail som virksomheds alternativ til Exchange eller Lotus for den sags skyld.

    -men har i selv taget tyren ved hornene og fået jeres egne virksomheder til at bruge gmail? Hvad er erfaringerne? hvis det er, kan man måske finde cases på nettet der beskriver en migration fra exchange -> Gmail??

  2. mskoua Says:

    Glimrende spørgsmål – jeg tror dælme vi skal vende den i næste Magaboco afsnit.

    Mvh, Magnus

  3. Mads Frimann Says:

    hej kan i ikke lave et program om programmer i slev bruger og i syndes om

    mads

  4. Kåre Mulvad Says:

    Sidder og hører Karin H’s Podjournal om Magaboco – og at i aldrig kan huske jeres telefonnummer til telefonsvaren – men er dette oldschool stykke teknologi virkelig måden at få nogle voice comments på en podcast??? Lever vi i en VOIP verden uden record on demand fra en given webpage?

    Ja jeg kender desværre ikke så meget til podcast værktøjer, men jeg kunne da forestille mig at det ville være fedt for podcastere at kunne få alle kommmentare på en podcast – på en podcast…

  5. mskoua Says:

    hahahha – ja – det er jo rigtigt. Men så skal man jo til at finde et program til at optage med … finde en microfon etc. Det nemme ved telefonen er jo bare at man ringer ind og 1-2-3 så er du færdig. Du kan jo evt. prøve begge dele ved først at optage en lydfil til os .. og derefter bare ringe på telefonen til 3699 0126 og fortælle os hvad der er lettest? Hvis du har nogen gode ideer til hvordan man kan gøre – så ring ind og fortæl det til vores telefonsvarer .. vi vil meget gerne have nogen lyd-kommentarer.

    På forhånd tak,
    Mvh, Magnus

  6. Kåre Mulvad Says:

    En hurtig søgning på google afslører desværre ingen smarte tools til dette – selvom vi jo i stigende grad sidder med microfon (og webcam) enablede laptops, som vel egentlig muliggjorde dette…. Men jeg må jo ringe ind🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: