NinjaBrowser – Ny episode af magaboco

by

EMNER

  • Google Chrome
  • Flere rygter om apple’s event 9. september. (Ny ipod Nano, der er billeder. Ny ipod touch der bliver tykkere, hvorfor det?)
  • Backup af billeder og dokumenter. Hvor skal man lægge sine filer? Amazon S3? Jeg har prøvet at regne på priser, det er i den dyre ende.
    • Hvad med sikkerheden?
    • Dreamhost?
    • Har lytterne nogen præferencer, findes der gode tjenester
  • KDE 4.1.1 frigivet – mon det snart er klar til brug? Kan vi li’ det – eller er det for sent?
  • Af alle verdens webbesøg kommer 0,9% fra Linux … 0,48% fra Iphone! Vil iPhone snart overgå Linux i webpresence?
  • Kan man have sit intranet på internettet?
  • Windows og Google på vej med Appstore koncepter til deres mobilplatforme – hvorfor findes det ikke til Windows, MaosX etc?
  • Vi har hele tiden sagt at ‘Det er for vanskeligt at installere programmer på Linux’, MEN i virkeligheden er apt-get eller rpm den 100% gratis og åben Appstore.

Hot og Not


Hot

  • Alle skal have en AppStore
  • apt-get = den 100% gratis og åbne AppStore.
  • Arbejdsproces optimeringer
  • Wikipanion – wikipedia opslag fra iphone – hurtigt!

Not

  • TDC VPN … Jeeeezzzz!
  • Den der musikbutik som blev lanceret i sidste uge og var så smart …. som vi ikke længere kan huske noget om…
  • ITIL foundation kursus – tæt på plattenslageri
  • Telias meget omtalte nye Iphone abonnementer – som Telia butikkerne aldrig har hørt om…

8 kommentarer to “NinjaBrowser – Ny episode af magaboco”

  1. Adam Bindslev Says:

    Ang. backup tjenester – personligt bruger jeg servage.net der samtidig er min webhost. Der får jeg 510 gb diskplads for 39 kr. om måneden – som kan bruges enten via webdrive (kun Windows suk!) eller via FTP.

    Servage er lavpris – og det skal man naturligvis tage i betragtning. Men lige nu uploader jeg en backup med 80 kb/s – og jeg ved ikke om det er Servage eller mig der har problemet (jeg bor LAAANGT ude på landet og kan derfor ikke få noget vildere end 6000/750 … så jeg har jo ikke ligefrem kabelhastighed på min upload.

    Jeg har brugt Servage i nogle år i forskellige sammenhænge og har ret gode erfaringer. Udover backupløsning fungere Servage ganske udemærket som host af alverdens tjenester. De har auto-install scripts til en del forskellige applikationer, herunder WordPress.

    Så – der var min anbefaling. Så behøver man kun at nasse en øl om måneden for at få råd.

  2. Kasper Garnæs Says:

    Jeg har gode erfaringer med Mozy (http://mozy.com/). Jeg kørte med den gratis version, hvor man får 2GB, og det fungerede fint, men jeg kan ikke huske hvor hurtigt det gik. De tilbyder ubegrænset backup for 5$ om måneden.

  3. mskoua Says:

    Tak for jeres indlæg. Vi har det med i næste afsnit.

  4. Mio Says:

    ITIL er godt nok blevet hypet en del efterhånden, men ITIL metodiken/frameworket holder imo. – hvis brugt fornuftigt og man tager udgangspunkt i de elementer som er fornuftige i forhold til ens formål/forretning.

    Når det er sagt, så er jeg helt enig i at der er gået pengemaskine i det og det bliver gjort til en masse det ikke er. Især fordi disse kurser bliver skrædersyet til at være en ren informationsload, sådan noget “lær det her, så skal du nok bestå”. I stedet for at være lad os fortælle dig om vores og andre erfaringer, hvad kan betale sig/hvor/hvordan. Resultatet er at folk sidder tilbage med et diplom og lidt/ingen viden om det de rent faktisk er blevet “undervist” i.

  5. mskoua Says:

    Hvad indeholder ITIL frameworket i sin grundform ud over at det er fornuftigt at forstå og optimere sine arbejdsprocesser?

  6. MIO Says:

    Det er jo i bund og grund det det handler om

    Et framework kan have den fordel at en organisation kan få en fælles referenceramme, altså man kan komme tættere på at snakke samme sprog.

    For det første er det vigtigt at forholde sig til at ITIL er ikke lov, ikke noget man kan hive noget over en organisation og så kører det hele meget bedre. Det er en samling “best practices” som er defineret over rigtig lang tid ud fra en stor gruppe menneskers erfaringer. Disse erfaringer kan man så vælge at bruge elementer af i ens egen organisation hvor det giver mening.

    Du kan man selvfølgelig også gøre uden at kalde det ITIL. Det er jo i bund og grund lige meget så længe man kommer frem til et godt resultat, men det giver vel altid god mening og drage konklusioner ud fra kendte erfaringer. Der er jo ingen grund til at lave de samme fejl som andre, eller opfinde den dybe tallerken 2 gange. Dermed ikke sagt at man med fordel kan gøre det på en helt tredje måde.

    ITIL erfaringer kan man også godt drage nytte af uden at deltage i dyre (og tåbelige kurser), benytte dyre konsulenter eller bare at købe den sindsyg dyre bogsamling. Der findes sandsynligvis masser af god information online om emnet.

    Så i bund og grund kan man kalde det hvad man vil. ITIL er jo bare det ord som er buzzet. Det handler om strømligning af processer og det giver altid god mening – også uden for IT-organisationen.

  7. mskoua Says:

    Jeg synes det minder meget om at købe ‘vand’ på flaske, i stedet for at drikke af det friske vand fra hanen.

  8. mio Says:

    Hehe, hvis du lige har været igennem ITIL foundation, så forstår jeg godt den holdning. Den mølle har jeg selv været i gennem. Man skal jo bare se det for hvad det er og ikke hvad en konsulent eller et firma forsøger at løfte det op til. Det er ikke den hellige gral.

Skriv et svar

